Sorø Vandløbslaug.
Referat af Generalforsamling d. 05-02-2026 På Værkerne Sorø Kultur-& Fritidscenter
Deltagende: 10 medlemmer og 4 afbud (snestormvarsel)
Formand Christian Larsen bød velkommen til de fremmødte og gav ordet videre til dirigenten Kurt Pedersen
Dirigenten oplyser at generalforsamlingen er lovligt indkaldt på foreningens hjemmeside samt mail ud til medlemmer og at generalforsamlingen er beslutningsdygtig.
Formandsberetning
Så er det formandsberetningen.
I starten af året var der igen lidt problemer på Assentorpgtøften med meget sand fra et drænudløb. På strækningen, hvor drænet løber ud er der 0 fald, så selv en lille sandaflejring i vandløbet har stor betydning bagud i åen.
Sorø Vandløbslaug fik vandløbsmedarbejder Martin fra Sorø kommune ud at se på problemet, og der blev aftalt, der skal etableres et sandfang nedstrøms udløbet. Samtidig blev det aftalt at det rørlagte stykke 100 m nedstrøms problem udløbet blevet spulet rent for sand, og der blev renset op ved indløb af røret og udgang samt ved det drænudløb, som udleder sand i grøften. Vi er blevet oplyst om at sandfanget bliver etableret i foråret 26
Først på sommeren kom der en regulativfornyelse på tilløb til Galtebjerg grøften, vi fik VKST til at lave et høringssvar og det er sendt ind og vores bemærkninger er blevet kommenteret og ændret i det færdige regulativ
Så kommer vi til juli måned, der vil mange af jer nok kunne huske den 14 og den 22/7, hvor der de to dage kommer regnvejr ind over Danmark/Sorø. Ifølge DMI’s målestationer kom der 26 og 63 mm de dage, jeg har dog hørt om lokale målinger over 130 mm på et døgn, Samlet fik vi igen ifølge DMI 667,9 mm i 2025, vi fik 26% af den regn i juli og de knap 10% af årets nedbør kom den 22/7 igen ifølge DMI. Dette var en 10 eller måske en 100-årshændelse, dog tror jeg det er et varsel om hvilket ekstremt vejr som vi kan vente os i fremtiden og som vores vandløb skal kunne håndtere.
Vi i Vandløbslauget hørte ikke om problemer med vandløbene pga. dette regnvejr og vi spurgte Martin fra kommunen om han havde fået nogle henvendelser, men det havde han ikke
Den 13/11 havde Sorø vandløbslaug igen i år et møde med Sorø kommune, Det er vi rigtig glade for, da det giver en god dialog mellem os og medarbejderne i vandløbs afdelingen og deres ledere.
Bestyrelsen forbereder nogle spørgsmål, som bliver sendt på forhånd til Sorø kommune, på den måde får vi nogle gode svar på vores spørgsmål.
På mødet spurgte vi blandt andet ind til:
1. Lillemose Grøften
Sagen med kloakledningen, der blev ført igennem et rørlagt vandløb. Den har desværre været oppe og vende hvert år siden 2017.
Martin; der er opsat pumpestation.
2. Den årlige oversigt over de faktiske kontrolopmålinger af vandløb i 2025, gerne i Excel sendt til Christian Jonsson mail
Martin; har fremsendt oversigt.
3. Hvordan går det med det nye regulativ for Åmose Å?
Martin; udtalelse fra Holbæk Kommune – se Bilag 1
BILAG 1
Arbejdet med et nyt vandløbsregulativ for strækningen af Åmose Å fra Sandlyng Å til Bromølle har været i gang længe, hvilket bl.a. skylde stor medarbejderomsætning i perioden, samt en omfattende inddragelse af og dialog med vandløbsinteressenter, med ofte modsatrettede interesser og synspunkter, omkring vandløbet i tilblivelsesprocessen.
Hertil skal bemærkes, at der i perioden for udarbejdelsen af et nyt regulativ indtil nu er kommet en række afgørelser fra Miljø- og Fødevareklagenævnet, der føjer nye dimensioner til forståelsen af rækkevidden for, hvor tungt beskyttelseshensynet vægter i forhold til benyttelseshensynet, forstået som hensynet til afvandingsstanden, hvilket gør det ganske vanskeligt at finde et passende niveau for vandløbsvedligeholdelsen, der ikke forringer tilstanden i vandløbet eller hindrer målopfyldelsen og samtidig sikre en vis vandføringsevne uden samtidig at kompromittere udpegningsgrundlaget for Natura 2000 området og habitatregler.
Herudover har der været stillet mange spørgsmål fra Holbæk Ålav, som deltager gruppen af interessenter, der følger tilblivelsen af et nyt vandløbsregulativ. Der er brugt mange ressourcer og meget tid fra Holbæk Kommunes og WSP’s (Global ingeniør og Rådgivervirksomhed) side i forhold til besvarelse af spørgsmålene. Sidstnævnte står for udarbejdelsen af fagligt-tekniske grundlag for det nye kommende regulativ. De mange spørgsmål har særligt de seneste par år været medvirkende årsag til, at et nyt vandløbsregulativ endnu ikke er blevet færdiggjort og vedtaget.
Holbæk Kommune at indkalde gruppen af interessenter til møde med henblik på at orientere og drøfte den videre proces for færdiggørelse og vedtagelse af et nyt regulativ for Åmose Å (Sandlyng Å - Bromølle). Det vurderes umiddelbart realistisk at et ny regulativ kan forelægges til politisk vedtagelse seneste ved udgangen af 2026.
4. Hvordan går det med vandplan 3 hvor langt er i?
Sara/Martin; I år gennemføres 3 projekter (Øllemoserenden, en strækning i Bjørnevad Å og en mindre strækning i Tude Å), mens vi har søgt om tilsagn til forundersøgelser på 4 projekter af type 1 vandløb, og vi håber at kunne få udført forundersøgelserne i 2026.
Derudover vil vi ansøge om tilsagn til etablering på to projekter i Tude Å, samt ét i Lynge Bæk næste år, med håb om at de kan realiseres i hhv. 2026 og 2027.
Oversigt vedlagt som bilag 2.
5. Har der være problemer i vandløbene i sommer efter de store regnskyl?
Martin; Nej, vi har ikke fået mærkbart flere henvendelser end normalt. De fleste udfordringer findes i de private drænsystemer, og vi kan derfor oftest nøjes med at vejlede om vedligehold og rettigheder. Så klares de fleste sager af lodsejerne selv.
6. Hvor mange regulativer forventer i der bliver fornyet i 2026?
Martin; Det er svært at sætte tal på, da flere faktorer spiller ind. Er det ukomplicerede “skrivebordsrevisioner”, eller revisioner hvor man må forvente klager, målsatte vandløb o.l. Et bud kunne være 4-5 regulativer. Vandløbslauget ønsker ikke for mange regulativer ad gangen.
7. -Ris og ros – det er dejligt der er bliver taget hånd om problemer på Assentorp grøften med de store sandaflejringer fra drænudløb.
Martin; Desværre har det ikke været muligt af få etableret sandfang i år, da bl.a. Vandplansprojekter har taget meget tid. Derfor følger jeg løbende op på bundniveauet på strækningen, og igangsætter en grundig lokal oprensning, når det er nødvendigt - også selvom det skulle ligge uden for termin.
Jeg forventer at sandfanget etableres i løbet af foråret.
-Vi er glade for den gode dialog med kommunen.
Lige over!
8. Eventuelt
Vandløbslauget har konstateret mangelfuld grødeskæring foran overkørsler i Mosegårdsrenden. Vandføringen er ikke umiddelbart påvirket.
Det er noteret og taget til efterretning.
Munke Bjergby-løbet; problemer med grødeskæring lige opstrøms søen. Maskindelen er skåret ok, men hånd delen er ikke helt tilfredsstillende.
Vandstanden har først i perioden været for lav til båden. Da vandstanden steg, blev hånd delen taget med maskine, da vandløbet på denne strækning er for farlig til manuel (hånd-) skæring. Vi kan prøve at differentiere skæringen næste år, så de to strækninger tages uafhængigt af hinanden. Det har dog ikke den store betydning, da det er vandstanden i søens vandstand, som definerer vandspejlet et godt stykke op i vandløbet.
Kommunen skal undersøge, om der er blokeringer nedstrøms søen, som kan give anledning til forhøjet vandstand.
Efterfølgende har jeg mødes med 2 af vores medlemmer og Kim Vandløbsmedarbejder fra Sorø kommune ude ved Munkebjergbyløbet. Mit mål var at få lavet en her og nu løsning på manglende grødeskæring, og få lavet en langsigtet løsning på problemet opstrøms Munkebjergby.
Inden mødet gik jeg en tur nedstrøms Munkebjergby og fandt en strækning der heller ikke var blevet grødeskåret, desværre nok mere end et år, så mødes jeg med de 2 lodsejere og Kim og vi gik ned og så på problemerne, den nemme del var at aftale der skulle etableres et sand fang ved et stort udløb, der igen var løbet meget sand ud af, den svære del var at få skåret grøde på det ufremkommelige stykke lige opstrøms søer. Her ville Kim sende nogle håndfolk og en maskine ud og ordne problemet, og de ville samtidig tage den del nedstrøms munkebjergby der heller ikke var skåret
Da håndfolkene og maskinen kom nogle dage senere, kunne de ikke færdes på strækningen og heller ikke nedstrøms Munkebjergby, så der har lige været en speciel gravemaskine sammen med en hånd mand og grødeskære stykket nedstrøms Munkebjergby, så det er i orden. Men det ufremkommelige stykke er stadig ufremkommeligt. Sorøvandløbslaug arbejder videre med opgaven.
Foreningen Danske Vandløb har opløst sig selv i slutningen af 2025. Mange af arbejdsopgaverne de lavede, er blevet ført ind i Grøn 3 part og på den måde laver de store landboforeninger arbejdet med tilskud fra staten og af den grund opløste Danske Vandløb sig selv, Sorø Vandløbslaug har ikke haft brugt Danske Vandløb, men vi var dog medlem, så nu spare vi de 1750,-kr om året.
I det kommende år skal vi se om vi kan blive ved med at holde generalforsamling her på Værkerne. Sorø kommune har fjernet tilskuddet til Værkerne så det er spændende at se hvad prisen nu bliver for at låne lokaler, ellers finder vi et andet billigt sted at være.
Til sidst vil jeg lige gøre opmærksom på at Sorø Vandløbslaug stadig GRATIS uddeler røde makeringsstokke til at sætte ved drænudløb i grøfter og åer. Vi har fået stor ros fra maskinfører når de skærer grøde, Det er meget nemmere for dem at passe på ikke at beskadige udløbet og fri skære omkring udløbet. Men vi kan se at stokkene har en tildens til at blive lidt medtaget med tiden, både af sollys og af grødeskæring. Så vi opfordrer alle til at kontrollerer de stokke som i alle selvfølgelig har sat, og hvis i, mod forventning skulle opdage en defekt eller endda måske ligefrem en manglende stok kan i fluks få fat i en ny hos Kurt.
Det var årets gang i Sorø vandløbslauget, tak for god ro og orden under beretningen.
Formand for Sorø Vandløbslaug
Christian Moeslund Larsen
Efter beretningen blev der åbnet op for spørgsmål:
Ole Nielsen har på Knudstruprenden inden i skoven observeret et træ, som ligger over åen og undre sig over dette ikke er fjernet, da der ikke har kunnet blive grødeskåret/ oprenset omkring det. Han spørger indtil om det ikke burde blive tilbagemeldt fra dem, som kører der ude til kommunen så de kan tage hånd om sagen. Bestyrelsen mener at det burde de, men var i tvivl og vil undersøge sagen med kommunen.
Regnskabet og budgettet blev gennemgået af Kurt Pedersen og blev godkendt.
Fastsættelses af kontingentet er uændret
Kontingent 500 kr. pr. år for landbrugs- og skovbrugsejendomme
Kontingent 125 kr. pr. år for hus og sommerhus.
Valg til bestyrelsen:
Christian Jonsson (2 år) genvalgt
Jan Larsen (2 år) genvalgt
Jens Jensen (2 år) genvalgt
Som suppleanter til bestyrelsen blev valgt
Ivan Jensen
Jakob Dyhr
Som revisor blev valgt
Niels Aagaard Jørgensen
Henrik Olsen
Indkommende forslag
Der er ingen indkommende forlag
Under eventuelt blev følgende behandlet
Jakob Dyhr spørger indtil om Ålauget for fulgt op på om der er nogle vandløb som ikke når at bliver målt op hver 5 år. Til det svare Christian Larsen at det har vi ikke gjort i nu, da det først er nu vi har data til at kunne opfølge på dette. Men der vil blive tjekket op på det og taget med til det årlige kommunemøde hvis der er nogle som ikke er målt op.
Ole Lindemann Smith skrevet en mail til Ålauget at der ved hans ejendom er blevet brugt pincet til at oprense pindsvineknop i Knudstruprenden og det har virket rigtig godt, så der har ikke være de problemer som der normalt er, så det skal Sorø kommune have stor ror for at prøve af.
Konstituerede bestyrelsesmøde
Afholdes hos Christian Larsen d. 26-02-2026 kl:19:00
